Рупкина и Вълчева съдят диригентка за името Мистерия на българските гласове

0

Седем от най-именитите ни народни певици, сред които Янка Рупкина и Калинка Вълчева, съдят диригентката на Мистерията на българските гласове Дора Христова. Това стана ясно от открито писмо, изпратено до „Телеграф“ от дългогодишните солистки на хора при Ансамбъла за народни песни на БНР.

„Несправедливата индивидуална регистрация на търговска марка „Мистерията на българските гласове“ от Дора Христова и едноличното разпореждане с името, резултат от много и различни приноси, от април тази година е предмет на съдебен спор! Подаден е иск за заличаването на тази регистрация“, пише в писмото, подписано още от Калинка Згурова, Радка Алексова, Димка Владимирова, Василка Дамянова и Елена Чаушева.

Гръм

„Дора е нагла и нахална. Без конкурс дойде в хора като корепетитор, после я назначиха за диригент пак без конкурс. Сега се писала, че била единственият диригент – как не я е срам. Продава нашите дискове, нагуши се с пари и нито стотинка не дава на старите певици, които пеят в тези записи – един сладолед не може да купим на внуците си“, коментира пред „Телеграф“ Янка Рупкина. Тя е получила покана за юбилейния концерт на Мистерията на 28 ноември в зала „България“, но само да присъства като публика. „Щях да събера старите певици и да влезем в залата с един транспарант, на който пише „Кой е Мистерията“, щеше да стане световен скандал, но се отказах, тъй като синът ми е в болница. Обидно е някакви некадърни кукумявки да си отварят устата върху моите записи. Не проклинам никого, но който ползва моя глас за собствена облага, гръм ще го удари“, каза още Рупкина. Тя е категорична, че именно Дора Христова е разбила преди години хора, но отчита и положителната й страна – не е скандалджийка, работлива и трудолюбива е.

Печалбарство

“Отдавна не съм говорила с нея, но съм й много обидена. Тя пише книги за Мистерията, в които моето име не съществува. А аз съм изпяла най-тежките солови партии в „Заблеяло ми агънце“ и други емблематични народни песни. Не знам дали нарочно ме е пропуснала, мога само да го предполагам. Изглежда, че младите не могат да изпеят тези трудни партии и пускат нашите стари записи“, коментира пред „Телеграф“ Калинка Вълчева. Тя каза, че диригентката си е присвоила името Мистерията на българските гласове, което било измислено още през 70-те от Марсел Селие. „Коста Колев ни беше главен художествен ръководител, когато Дора дойде за корепетитор само на хора. Нямам нищо против тези млади момичета, но те не са били родени, когато сме го създали, за да празнуват те нашия юбилей. Предполагам, че Дора го прави всичко това заради печалбарство. 16 г. съм била в Англия, пътувах с групи и знам какви пари са давани за този състав и знам ние какви трохи сме получили, всичко обира тя“, добави още Славея на Добруджа.

Сблъсъци

„Знам много добре за писмото. В него има толкова неверни неща. Правят собствени интерпретации на исторически събития от преди 30 г. Те са пели някога в хора, но по свое желание са напуснали. Нямам против да празнуват с нас. Никога не съм имала сблъсъци с тях, уважавала съм ги и затова сега съм огорчена от писмото им. По друг начин исках да направя юбилея, но не ме разбраха“, коментира пред „Телеграф“ Дора Христова. Тя сподели, че ще отговори подробно на всяка точка от писмото на колежките си, но това ще стане след концерта „70 години Мистерията на българските гласове“ идния понеделник в зала „България“, тъй като сега е заета с организацията на тържеството.

Прегледана: 56050

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече